Завдання для 8 класу 02.04
УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема: Речення зі звертаннями. Розділові знаки при звертанні
Тема: Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.
Прочитати с. 154-164. Завдання 4-8 (письмово). Написати твір-роздум "Чи можна Славка Беркута вважати слабкодухим?"
Тема: Речення зі звертаннями. Розділові знаки при звертанні
Виконання вправ на закріплення.
Виписати звертання. Якими частинами мови їх виражено? У формі
якого відмінка вжито іменники?
Грай ти, Матвію, бо я не вмію!
Терпи, козаче, отаманом будеш! Дай, Боже, так воювати, щоб шабель не виймати!
Чекай, грибе, і тебе хтось здибле. На тобі, Гаврило, ще мені не мило! На тобі,
небоже, що мені негоже! Антошку! Їж потрошку, лише не з’їж ложку! Хапай, Петре,
поки тепле! Ти, метелику, не дуже б гордився, бо сам з гусені уродився. Хоч
нічого не виходить, а ти, Марку, грай!
Записати речення,
визначити звертання. Пояснити вживання розділових знаків. Вказати звертання
поширені та непоширені. З’ясувати,
якими частинами мови виражено звертання. Визначити відмінки іменників-звертань.
З»ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.
Встаньте, люди!
День сьогодні гарний буде (В.Паронова.) Ти рости, моя берізонько, рости!
(Г.Бойко.) Не сам, дощику, ходи, інших дощиків веди! (О.Орач.) Проростай,
зерно, не барись! (А.Качан.) Хто це, сестриці, так співає у пшениці?
(О.Пархоменко.) Зозулько рябенька! Закуй мені по звичаю! Доки в світі жити маю?
(Народна творчість.) Лети, сизий
голубоньку! (Л.Боровиковський.) Де ти, білочко, живеш? Що ти,
білочко, гризеш? (П.Демченко.)
Вчіться, діти! Мудра книжка
скаже вам чогось багато.. (Я.Щоголев.) . Учітеся, діти любі, читайте, гадайте…
(Ю.Федькович.) Та учися, милий сину, добре та багато… (С.Руданський.) Як же
мені не любити, батьку рідний, нене, та ж ви мене згодували і дбали про мене.
(Б.Лепкий.) Не цураймось, не цураймось ми науки, браття! (Ю.Федькович.)
Боже Великий, Єдиний, нам Україну храни!
(О.Кониський.) Будь, Україно, вільна на вічні літа! (П. Власик.) Наша славна
Україно, в нас для тебе серце б’ється!
(С.Яричевський.) Нехай ніхто не половинить, твоїх земель не розтина, бо ти
єдина, Україно! І ти на світі в нас одна. (Д.Чередниченко.) Україно! Україно!
Після далечі доріг вірне серце твого сина я кладу тобі до ніг. (Т. Петриненко.)
Вітай, дорога Україно моя! Чи дужа ти, нене, здорова? (О.Маковей.) Ви, народні
пустоцвіти, доки будуть вас терпіти? (Олександр Олесь.)
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРАТема: Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.
Прочитати с. 154-164. Завдання 4-8 (письмово). Написати твір-роздум "Чи можна Славка Беркута вважати слабкодухим?"
“Шпага Славка Беркути” головні герої Славко Беркута Юлько
Ващук Лілі Теслюк Стефко Вус
Славко Беркута, Юлько Ващук, Стефко Вус, Ділі —
головні герої твору, яким властиві індивідуальні, а разом із тим і типові
характери дітей-підлітків. Н. Бічуя психологічно глибоко змалювала тип
героя-дитини, що намагається самоствердитися, наполегливо, шляхом
«максимального навантаження» йде до своєї мети (виліковує себе, щоденно
тренується, щоб бути найкращим фехтувальником), уміє переживати поразки, бути
самокритичним і робити висновки. Так, це дійсно про Славка Беркуту. Ситуації, у
які потрапляє підліток, не тільки загартовують його характер, силу волі,
підтверджують морально-етичні переконання, а й додають досвіду, роблять його
дорослішим. «Але ж до кожної людини врешті приходить момент, коли вона стає
старшою, і не обов’язково для цього лічити свій вік на десятки — події не раз
важать більше, ніж час», — читаємо у творі.
Юлько Ващук — герой, характер якого формується під
впливом надмірної любові батьків та їхнього ставлення до людей, яких вони
вважать нижчими за соціальним статусом. Однак поруч зі славолюбством,
зверхністю, зневажливим ставленням до інших, заздрістю, нечесністю в цього
хлопчини є й позитивні риси. Він глибоко емоційний і вразливий. Юлько спалює
свої малюнки через те, що Славко порівнює його коней з уже десь баченими; не
може змиритися з тим, що його батько привласнив чужі думки, роздуми, видавши
книгу-плагіат про Львів.
Характеристика Славка Беркути
Славко Беркута хотів увійти до
збірної і не порушувати присяги. У вісім років він був схожий на дошкільнятко,
мав хворі ноги. Він приймав ліки, ходив на ковзанку, хоча часто відчував біль.
Це заняття зміцнило його і частково загартувало характер. Його батько
випробовував літаки, в дитинстві був у німецькому концтаборі. Саме батько
сказав хлопцеві про максимальне навантаження – «вимір характеру і людських
сил». Він так готував хлопця до складності життєвих обставин Вік Учень 7–8
класу Місце проживання Місто Львів Стосунки з батьками Добрі, довірливі,
співчутливі Ставлення до друзів Товариський Улюблене заняття Фехтування,
спелеологія Стосунки з природою Захоплений природою, бачить в усьому таємниці,
любить їх відкривати, цікавиться печерами Вчинки Знаходить собі заняття, багато
займається самореалізацією, страждає через «недовіру» однокласників Риси
характеру Добрий товариш, знавець природи, борець за правду, готовність долати
труднощі Ставлення автора Захоплення від вміння самореалізовуватись
«Шпага Славка
Беркути» характеристика Юлька
Юлько вдома ніжний
із матір’ю, любить гуляти містом із батьком, захоплений його розповідями про
старе місто; з однолітками часто буває пихатим, заздрісним, нечесним. Позитивне
та негативне в образі Юлька Позитивне Негативне • Романтичний • Розумний •
Відмінник • Любить батька й маму • Має багату уяву • Гарно малює, особливо
коней • Пишається батьком • Гоноровий • Ображає поранену сороку • Самотній •
Гордий • Зарозумілий • Підступний • Не дотримує слова
«Шпага Славка
Беркути» характеристика Стефка Вуса
Ще один тип характеру — Стефко Вус. За допомогою художніх
деталей, фрагментів авторської розповіді, нанизаних одна на одну подій-ситуацій
(як, наприклад, випадок із сорокою, розмови з сестрою та колишньою вчителькою)
читач дізнається про весь пройдений підлітком шлях. Його поведінка зумовлена
середовищем, яке змушує оздоблюватись, «наїжачуватись», щоб таким способом
захищатися від жорстокості світу. Внутрішньо Стефко інший: він може бути
ніжним, добрим і лагідним, турботливим братом і справжнім другом. Він живе у
своєму світі спогадів про бабусю Олену, світі сільської природи, і йому складно
адаптуватися до життя в місті, в одній квартирі з батьком-п’яницею. Проблема
недоглянутості сиріт і напівсиріт, дітей із неблагополучних сімей — особливо
гостро постає сьогодні.
«Шпага Славка Беркути» характеристика Лілі Успішна, всебічно розвинена і талановита дівчинка
Лілі, яка виявила себе і в кіномистецтві, і у бальних танцях, і у вивченні
іноземних мов — ще один яскравий образ дитини у повісті, який, хоч і не так
глибоко психологічно вмотивований, але важливий порушеною проблемою лідерства.
…Письменниця дуже влучно змалювала образи байдужих, а то й жорстоких педагогів
— класного керівника, директора, які не цікавляться учнями. І тут же
з’являється альтернатива таким персонажам — образи вчителя-географа, що вміє
побачити дитячу душу, підтримати й допомогти, чи тренера Славка Беркути, який
бере на себе роль старшого брата, розуміє дитячу душу. Справжні морально-етичні
цінності позачасові, як і твір, що вчить щирості, відкритого погляду на світ,
вірі в добро, любові, прощенню, прагненню до гармонії і самовдосконалення.
Коментарі
Дописати коментар