7 клас 31.03
Зарубіжна література
Тема: Рюноске Акутагава «Павутинка». Майстер японської новели. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі
Сьогодні на уроці ми знайомимося з творчістю видатного японського письменника РЮНОСКЕ АКУТАГАВОЮ.
Акутагава (Сінбара) Рюноске народився 1 березня 1892 року в Токіо. Його початковим прізвищем було Сінбара. Батько майбутнього письменника торгував молоком, мав власні пасовища на околиці Токіо. Мати належала до родини Акутаґава, в якій згодом виховувався знаменитий письменник. Звідси і прізвище.
У 1910 році майбутній письменник закінчив токійську муніципальну середню школу. Був серед найкращих учнів. Це спонукало до вивчення англійської літератури у Першому коледжі на літературному відділенні.
У 1913 році вступив на відділення англійської літератури філологічного факультету Токійського університету.
Заняття не були для нього надто цікавими, й він їх перестає відвідувати.
В університеті молодий Рюноске разом із товаришами видавав аматорський журнал «Течія нових думок», розвиваючи літературну течію «неореалізм». Там же була опублікована дебютна розповідь «Старий» (1914).
Після закінчення університету в грудні 1916 року Акутаґава отримує посаду викладача англійської мови в Військово-морській школі. Своє життя в ці роки згодом він опише в циклі новел про вчителя Ясукіті — чесну, але дещо непутящу людину, яка потрапляє в різні кумедні історії.
У 1916 році з’явилася новела Р.Акутаґави «Ніс», яка отримала дуже гарну оцінку від авторитетного письменника Нацуме Сосекі, завдяки чому молодий автор стрімко увійшов до літературного світу Японії.
Рюноске Акутаґава став майстром оповідань і повістей, в яких у саркастичному стилі він описував людський егоїзм та марноту життя. Інтелектуальні пошуки письменника привели його до написання автобіографічного твору «Півжиття Дайдодзі Сінсуке» (1925).
Він цікавився реалістичною пролетарською літературою, але висловлював збентеженість радикальними лівацькими ідеями. У збірках «Расьомон» (1917), «Тютюн і диявол» (1917), «Ляльковод» (1919) значне місце займають проблеми моралі, релігії, взаємовідносин між життям та мистецтвом. Для новел останнього періоду (двадцяті роки) дедалі більше характерними стають критика мілітаризму - «Генерал», «Момотаро», - та сучасного авторові суспільства..
Популярність принесли розповіді з життя середньовічної Японії: «Ворота Расемон» (1915), «Ніс» (1916), «Муки пекла» (1918).
Найвідоміші твори: збірки «Расьомон», «Тютюн і диявол», «Ляльковод»; підсумковим твором стала новела «У країні водяників»; новели: «Павутинка», «У чагарнику», «Мандарини», «Вагонетка», «Усмішка богів», «Свято хризантем».
Все життя Рюноске Акутагава боявся повторити шлях своєї матері, яка закінчила життя в психіатричній лікарні. Він усвідомлював власне безсилля змінити цей світ, в якому так гостро відчував зло і несправедливість, усіма силами прагнув боротися з ним.
24 липня 1927 року письменника не стало.
ЗАВДАННЯ: складіть хронологічну табличку життєвого і творчого шляху письменника, прочитайте (або прослухайте) твір «Павутинка» та складіть літературний паспорт у робочому зошиті.
Новела Рюноске Акутагави «ПАВУТИНКА»
ДОВІДКА:
Япо́нія - держава у Східній Азії. Офіційна назва —Япо́нська Держа́ва. Розташована на Японському архіпелазі, у північно-західній частині Тихого океану. Складається з 47 адміністративних одиниць — префектур. Столиця — Токіо. Одна з найбільш технологічно розвинутих країн світу.
Символи Японії
![]() | Японська вишня, один із символів Японії - сакура. |
Найвища точка Японії, вулкан - Фудзіяма. | ![]() |
![]() | Японський національний театр - Кабукі. |
Квітка, яку шанують японці; є емблемою імператора - хризантема. | ![]() |
![]() | Національний одяг японців - кімоно. |
Мистецтво складання букетних композицій - ікебана. | ![]() |
Трирядковий вірш - хоку. |
Священною квіткою, пов’язаною з буддизмом, в Японії вважається лотос. Ця квітка символізує вчення Будди, втілюючи досконалість, мудрість, духовну чистоту, прагнення до моральної довершеності й просвітлення.
Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Філософська новела «Павутинка» - твір короткий за обсягом, має одного головного героя – Кандату. Її вперше надруковали в журналі «Червоний птах», який видавала група письменників спеціально для дітей, маючи на меті розвивати моральні якості та творчі здібності дітлахів. Провідна думка твору А. Рюноске цілком відповідала меті видання, адже письменник зміг утілити глибокий моральний зміст у довершеній формі.
У новелі розповідається про два епізоди з життя головного героя. Сюжет «Павутинки» напружений: читач весь час очікує, чи дістанеться Кандата раю. А ось фінал несподіваний.
У новелі автор порушує важливі питання людського буття – сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальності за свої вчинки. Рюноске Акутагава піднімає важливу тему: протистояння добра і зла, утверджує принципи гуманізму. Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла.
Своєю новелою автор наче наголошує читачеві: тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок.
Композиційно новела складається з трьох частин: Рай, Пекло, Рай. Автор уживає цікавий композиційний прийом – обрамлення.
ДОВІДКА
Обрамлення — прийом композиції твору письменника, який передбачає включеність одного сюжету в інший. Наприклад, коли письменник закінчує свій виклад і надає слово герою, який розповідає свою історію.
Одного ранку Будда ходив на самоті по берегу райського лотосового ставка. Він зупинився в роздумах і раптом побачив все, що творилося на дні ставка, що доходило до самих надр пекла. Там, внизу, був натовп грішників. Погляд Будди впав на одного з них. Звали його Кандата, і був він страшним розбійником: вбивав, грабував, підпалював, але він зробив одну добру справу. Якось в гущавині лісу він мало не наступив на крихітного павучка, але в останню мить йому стало шкода тваринки і він прибрав ногу. Будда захотів винагородити розбійника за добру справу і врятувати його з безодні пекла.
Побачивши райського павучка, Будда «підвісив прекрасну срібну нитку до зеленого, як нефрит, листу лотоса» , спустивши її кінець у воду. Павутинка стала спускатися вниз, поки не досягла глибин пекла, де Кандата разом з іншими грішниками терпів люті муки в Озері крові. Раптом він підняв голову і став удивлятися в темряву. Він побачив, як з неба до нього спускається, поблискуючи тонким промінцем, срібна павутинка, немов побоюючись, щоб її не помітили інші грішники. Кандата заплескав в долоні від радості. Схопившись за павутинку, він почав щосили дертися вгору – для досвідченого злодія це було справою звичною. Але від пекла до неба далеко, і Кандата втомився. Зупинившись перепочити, він глянув униз і побачив, що піднявся так високо, що Озеро крові сховалося з очей, а вершина страшної Голкової гори була під ногами. Він радісно закричав: «Врятований! Врятований!». Але тут угледів, що безліч грішників обліпили павутинку і повзуть слідом за ним все вище і вище.
Кандата злякався, що павутинка може порватися і він знову потрапить в пекло. Щосили герой закричав, що це його павутинка і він нікому не дозволить підніматися по ній. Але павутинка, до того часу ціла і неушкоджена, розірвалася саме там, де за неї чіплявся Кандата, він полетів униз. Будда все бачив. Коли Кандата занурився на саме дно Озера крові, Будда з засмученим обличчям продовжив прогулянку.
ЗАВДАННЯ: у новелі «Павутинка» автором ужито багато символів: павутинка, Будда, квітка лотоса, озеро, вода, павук, ранок. Як ви думаєте, яке значення вкладає автор у ці символи. Запишіть їхнє значення у робочий зошит.
Усно перевірте свої знання по запитаннях:
- Коли та де відбуваються події новели?
- Що може символізувати ранок?
- За що Кандата опинився в пеклі? Знайдіть цитату, прочитайте вголос.
- Хто такий Будда? Що вам відомо про нього?
- За що і для чого Будда дав шанс Кандаті вибратися з пекла?
- Поміркуйте, чому Кандата не вибрався з пекла? Знайдіть і зачитайте кульмінаційний момент новели.
- Чому, на вашу думку, павутинка обірвалася не під Кандатою, а над ним? Яку рису героя нам висвітлює автор?
- Яким описом завершує свій твір Акутагава? Я ви думаєте, чому саме так?
- Назвіть символи та їхнє значення у новелі, які є традиційними для японської літератури.
Домашнє завдання
1.Дати назву частинам новели (письмово).
2.Написати мінітвір «Як ви вважаєте, чи дасть Будда другу можливість Кандаті на порятунок із самого низу пекла?» (за бажанням)
Коментарі
Дописати коментар